سوختهای گیاهی
تدريس خصوصي علوم تجربي دوره اول متوسطه ./. در صورت درخواست ايميل بزنيد
نوشته شده در // 17:24 - پنج شنبه 24 بهمن 1392

سوختهای گیاهی

بدون شک انرژی یکی از مهمترین چالش های  فعلی و آینده  بشر می باشد. دسترسی  به منابع  انرژی  قابل اتکا, از نگرانی های   همیشگی انسان بوده  و میزان مصرف  انرژی  یکی از نشانی های  رشد اقتصادی و یا کار کردن   اقتصادی  هر کشور محسوب می شود. در  همین راستا هر گونه تغییر بنیادی  در نظام تولید و مصرف انرژی  منجر به بروز تغییرات اساسی  در تمدن انسانی خواهد شد.به نظر می رسد که جامعه صنعتی مبتنی بر سوخت های فسیلی  یا تمدن نفتی در دهه های  آینده جای خود  را  به الگوهای جدیدی خواهد داد. بررسی ها نشان می دهد  که در طی سه دهه ی اخیر ,با وجود نوسانات متعدد ناشی از تغییر  در عرضه یا قیمت  سوخت,صنعت سوخت گیاهی  روندی رو به رشد داشته  و به ویژه در دهه اخیر ,بسیاری از کشورهای جهان توسعه این صنعت را آغاز نموده اند.محرک ها و انگیزه های  گوناگون اقتصادی و سیاسی در شکل گیری این روند موثر بوده اند.دلایل و شواهد بسیاری وجود دارند که روند صعودی توسعه,تولید و بازار مصرف سوخت های گیاهی کماکان ارایه خواهد داشت
سوخت های گیاهی به فرآورده هایی با منشاء گیاهی یا جانوری گفته می شود که می توانند به عنوان جایگزین بنزین و گازئیل در خودروها و یا دستگاه های مشابه استفاده شوند.دو نکته در مورد سوخت های گیاهی حایز اهمیت است,اول اینکه سوخت های گیاهی از سوزاندن مستقیم مواد گیاهی مانند(سوزاندن چوب به دست نمی آید) و ئوم اینکه موادی مانند نفت نیز بقایای میکروارگانیزوم یا موجودات زنده محسوب می شوند اما در طبقه بندی به آنها سوخت های فسیلی گفته می شود.مهمترین مصادیق سوخت های گیاهی بیواتانول , بیودیزل , بیومتان و بیومتانول می باشد.در حال حاضر برخی کشورهای تولید کننده و مصرف کننده سوخت های گیاهی درجهان هستند که عبارتند از:برزیل ,استرالیا ,کانادا ,چین ,کلمبیا ,جمهوری چک ,فرانسه, آلمان, هند, جامائیکا , مالاوی, لهستان , آمریکا.........,در سال 2004 تولید جهانی سوخت های گیاهی حدود 33 میلیارد لیتر بوده است.برزیل بزرگترین تولیدکننده و البته بزرگترین مصرف کننده اتانول از 25 سال پیش به این سو بوده است و حدود نیمی از مجموع تولید جهانی را در آن سال تولید کرده است.در تمام جایگاه های سوخت گیری این کشور بیواتانول نیز به فروش می رسد.آمریکا در موقعیت بعدی قرار دارد.به خاطر تولید و مصرف انرژی در سال های اخیر بازار مصرف سوخت های گیاهی در آمریکا رشد بیشتری نیز کرده است.

 

فواید گسترش تولید سوخت های گیاهی:

1-امنیت انرژی: تنوع منابعانرژی سوخت های گیاهی نوعی امنیت را در تولید  این سوخت ایجاد می کند.
2-ملاحظات  زیست محیطی:گسترش مصرف سوخت های  گیاهی  تاثیر قابل توجهی  بر کاهش  گازهای گلخانه ای  و همچنین  پتانسیل کاهش  آلاینده های هوا  ناشی از مصرف سوخت های  متعارف  را نیز دارد. براساس مطالعات صورت گرفته نشان داده شده است که استفاده از این سوخت ها  با ترکیبات آنها می توانند  بر کاهش  آلاینده هایی نظیر مونوکسید کربن و سایر مواد سمی تاثیر  داشته باشد.
3-حمایت از بخش کشاورزی:علاوه بر فواید زیستی محیطی  سوخت های گیاهی ,یکی دیگر از محرک های  توسعه این سوخت ها تاثیر آن بر توسعه اقتصادی روستایی  اعلام شده است. همچنین این امر می تواند تاثیر مثبتی بر اشتغال و معیشت کشاورزان  داشته  باشد. همچنین تولید سوخت های گیاهی تاثیر فزاینده ای  در اشتغال  و درآمدزایی  دارد. پس  توسعه این سوخت ها موجب درآمدزایی در بخش  کشاورزی ,توسعه روستایی و رشد اقتصادی  می شود. اما تولید و صدور سوخت های گیاهی  نیاز به توسعه زیرساخت های  خاص خود دارد. همچنین سرمایه گذاری  در جاده ها,خطوط راه آهن  و لوله نیز ضروری است. در حالی که مشوق های سیاسی  کلان در این راستا  قرار ندارند و بیشترین حمایت های داخلی از کشور های  صنعتی صورت می گیرند اما محصولاتی  با موازنه انرژی بالا (جهت تولید  سوخت های گیاهی) عملا در کشورهای در حال توسعه در نواحی گرمسیری کشت می شود.

 

سوخت های گیاهی چالش ها  و فرصت های مهمی را  در زمینه ی توسعه پایدار  هم در سطوح ملی و هم در سطح جهانی  به همراه دارند. این پدیده می تواند به مواجهه با بحران تغییرات اقلیمی  و نیز بهبود اشتغال  و درآمدزایی  در نواحی روستایی کمک کند. همچنین تنوع بخشی  به منابع انرژی , بهبود موازنه تجاری  و نیز کیفیت هوا  از دیگر مزایای  توسعه  آنها محسوب می شود. با این حال سوخت های گیاهی راه حل معجزه گر  نیستند و توسعه آنها با ملاحظاتی  همراه است.کشت محصولات سوختی می تواند موجب مخاطرات زیست محیطی در حوزه تولید کشاورزی شود. به عنوان مثال گسترش پهنه های کشاورزی و در نتیجه کاهش سطح جنگل ها و مراتع و تنوع زیستی,یک نگرانی عمده در این زمینه است. از دیدگاه اجتماعی ملاحظات مهمی  در مورد تایید تولید  این سوخت ها  بر نیروی کار و امنیت غذایی وجود دارد. شکل گیری  یک بازار غیر رقابتی  می تواند موجب توزیع نابرابر منافع در طی زنجیره ارزش افزایی این محصولات  شود. بنابر این لازم است تا  فواید این تولیدات براساس  اهداف توسعه پایدار به خوبی مورد  ارزیابی  قرار گرفته و مشکلات مرتبط با آنها و نحوه حداقل کردن زیان ها نیز مشخص شود.در  واقع در هر کشور می بایست صنعت سوخت های گیاهی  بتواند  به یک یا چند چالش موجود و عام  پاسخ دهند بدون اینکه موجب بروز مشکلات حاد زیادی شوند.

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دسته بندی : علمی آموزشی

آخرین مطالب
» ( کد نویسی بخش آخرین مطالب مشکل دارد. شما می توانید از بخش موضوعات مطالب یا جستجو، مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید )

لینکستان

حساب سیبای شماره 0107108150006 بانک ملی به نام "بیت الاحزان مکتب الزهراء" جهت جمع آوری کمکهای نقدی محبان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام www.beytalahzan.loxblog.com

تدریس خصوصی علوم تجربی دوره اول متوسطه ./. در صورت درخواست ایمیل بزنید