تدريس خصوصي علوم تجربي دوره اول متوسطه و سوم راهنمایی ./. در صورت درخواست ايميل بزنيد
نوشته شده در // 1:52 - شنبه 23 شهريور 1392

اشاره قرآن به گلبول های سفید

 

«إِن کُلُّ نَفْسٍ لَّمَّا عَلَیْهَا حَافِظٌ»(الطارق:4)

«هر کسی در درون خود نیروی پشتیبانی دارد»

 

«نَفس» : زندگی و خودآگاهی در پدیده زنده، و آنچه غرائز و احساسات و هستی خود را درک می‌کند و از خود بعنوان "من" یاد می‌کند. پدیده زنده با زنده بودن نَفس زنده است و با مردن نَفس می میرد و همینطور با مردن بدن نَفس نیز می میرد. نَفس فوت هم می کند و فوت وضعیت میان مرگ و زندگی است مانند خواب و بی هوشی . نفس در آیه مجاز است و بجای جسم آمده است. بعبارتی آیه می‌گوید: هر جسمی نیروی پشتیبانی دارد که نتیجه پشتیبانی از زندگی آن جسم می شود پشتیبانی از "زندگی نفس آن جسم".

« حافظ » : اسم فاعل از مصدر حفظ است. حفظ به معنی: چیزی را از درون یا در درون نگهبانی و نگهداری وپشتیبانی نمودن است، ("حراست"بمعنی: چیزی را از بیرون نگهبانی و پشتیبانی نمودن است). وحافظ: کسی یا چیزی است که چیزی را از درون آن یا در درون آن نگهبانی و نگهداری و پشتیبانی می‌کند).


نکته آیه:


هرکسی در درون خود نیروی پشتیبانی دارد: بدن هر انسانی یک سیستم حفاظتی دفاعی دارد. برخی از سلولهای آن در جای مخصوصی به انتظار وارد شدن غیر خودیها (باکتریها، ویروسها، میکروبها و مواد خطرناک) هستند و برخی با جـریان خـون در سـراسـر بدن گـشـت میزنند و هـنگام برخورد با دشـمـن با آن درگیر شده و آنرا از پا در می‌آورند. و به این ترتیب سلامتی بدن را در برابر بیماریها حفظ می‌کنند و بدن زنده می ماند و با زنده ماندن بدن نفس زنده می ماند.


در مغز استخوان هـر دقـیقه مـیـلـیـونها سلول درست میشوند تا به بخشهای دیگر بدن صادر شوند. این سلولها بین یک صدم تا سه صدم میلیمتر قـطر دارند.

 


دسته بندی : علمی آموزشی

نوشته شده در // 1:45 - شنبه 23 شهريور 1392

حل مسائل علوم

نكاتي براي حل يك مسأله‌ي علوم

در درسهایی مثل علوم و ریاضی نباید صرفاً به مطالعه درس اکتفا کرد، بلکه می‌بایست حتماً شروع به حل مسأله کنید.
برای حل مسأله در درس علوم لازم است که تعاریف اصلی را کاملاً متوجه شده و کلمه به کلمه بخاطر سپرده باشید و همچنین واحدها را بخوبی یادگرفته و در تبدیل واحدها خیلی دقت و توجه کنید.

مثلاً به تعریف فشار که "نیرویی است که بطور عمود بر واحد سطح وارد می‌شود" و واحدهای نیرو (نیوتن)، سطح (متر مربع) و فشار (پاسکال) توجه نمایید.
برای حل مسأله علوم ابتدا باید مسأله را بخوبی بفهمید، یعنی اینکه بدانید مسأله دقیقاً چه چیزی را از شما می‌خواهد و از ابتدای شروع به حل تا انتها توجه ویژه به آن خواستۀ اصلی مسأله داشته باشید.
وقتی فهمیدید که مسأله به دنبال چیست، کلیۀ تعاریف مربوط به آن سؤال را با ذکر واحدهای آن بنویسید.
نوشتن این تعاریف باعث می‌شود، در هنگام حل مسأله بتوانید موضوعات را از هم جدا و هر کدام را سرجای خودش استفاده کنید.
حالا داده‌های مسأله را بنویسید و با توجه به واحد خواسته شده در انتهای مسأله اگر لازم است، تبدیل واحدها را انجام دهید. مثلاً اگر فشار را برحسب واحد پاسکال خواسته باشید، باید توجه کنید که واحد نیرو می‌باید نیوتن و واحد سطح متر مربع باشد، پس چنانچه واحدهای دیگری برای نیرو و یا سطح داده شده، آنها را تبدیل کنید.
برای فهم بهتر مسأله و حل کردن راحت‌تر آن اگر می‌توانید شکلهایی مناسب با موضوع مسأله بکشید.
حال فرمول‌های مناسب برای حل مسأله را پیدا کنید و براساس آنها مسأله را حل نمایید؛ تک تک مراحل حل مسأله را بنویسید و هیچ چیز را بصورت ذهنی حل نکنید تا احتمال اشتباه شما کاهش یابد.
جواب بدست آمده را با خواستۀ اصلی سؤال تطبیق دهید، اگر یکی باشند معلوم می‌شود که مسأله را درست حل کرده‌اید و اگرنه مراحل حل مسأله را مجدداً تکرار کنید.
در این مرحله مقایسه واحد جواب بدست آمده با واحدی که در متن مسأله خواسته شده است به شما کمک می‌کند که مطمئن شوید جواب شما صحیح می‌باشد.
پاسخهای خود را با پاسخهای صحیح مسأله مقایسه کنید؛ اشتباهات خویش و علت آنها را پیدا کنید و به دنبال رفع اشکال خود باشید.
در اینجا می‌توانید با دوستان خود یک گروه درسی تشکیل دهید. هر کدام از شما به روش‌ خاص خود مطالعه کرده و مسائل را حل نموده‌اید؛ اما ممکن است روش یادگیری و یا حل مسأله شما با بقیه دوستانتان تفاوت داشته باشد، پس این روشها را با هم در میان بگذارید تا هم متوجه اشکالات خود بشوید، هم نکات جدید و روشهای تازه‌ای برای حل مسأله پیدا کنید. شما می‌توانید با تشکیل یک گروه درسی و مشارکت با همدیگر حتی روشهایی را کشف کنید که تا به حال هیچ کس غیر از شما به آن روشها دست پیدا نکرده باشد. پس همیشه به دنبال روشهای قدیمی و تکراری نباشید.


دسته بندی : علمی آموزشی

نوشته شده در // 11:30 - جمعه 15 شهريور 1392

سد کرخه

سد کرخه یکی از بزرگ‌ترین سدهای خاکی دنیا و بزرگ‌ترین سد خاکی ایران و خاورمیانه است که بر روی رودخانه کرخه در ۲۲ کیلومتری شمال غربی شهرستان اندیمشک در استان خوزستان ساخته شده‌است.

موقعيت و مشخصات رودخانه کرخه
رودخانه كرخه از مناطق مياني و جنوب غربي رشته كوههاي زاگرس در نواحي غرب و شمال غرب كشور سرچشمه گرفته و پس از طي مسافتي در حدود 900 كيلومتر در امتداد شمال به جنوب ، سرانجام در مرز مشترك ايران و عراق به مرداب هورالعظيم مي رسد. رودخانه كرخه پس از رودخانه هاي كارون و دز سومين رودخانه بزرگ ايران از نقطه نظر آبدهي محسوب مي شود. حوزه آبريز رودخانه كرخه به وسعت حدود 43 هزار كيلومتر مربع ، بين 46 درجه و 57 دقيقه تا 49 درجه و 10 دقيقه طول شرقي و 31 درجه و 48 دقيقه تا 34 درجه و 58 دقيقه عرض شمالي واقع شده است و شامل استانهاي همدان ، كرمانشاه ، كردستان ، ايلام ، لرستان و خوزستان مي باشد.

 


دسته بندی : علمی آموزشی

نوشته شده در // 11:16 - جمعه 15 شهريور 1392

سلول های بنیادی

چهل سال پیش، محققان از کشف سلول هایی صحبت کردند که آغازی برای تحولی بزرگ در حوزه علوم زیستی بود. در دهه 1960، محققان متوجه شدند که مغز استخوان انسان شامل دو نوع سلول غیرتخصصی و غیرمتمایز است که از آنها سلول های خونی به وجود می آیند.

دانشمندان این سلول ها را، «سلول های بنیادی بالغ» (adult stem cell) نامیدند. از آن سال تاکنون، تحقیق و بررسی بر روی «سلول های بنیادی» ادامه داشته و کشفیات بزرگی نیز حاصل شده است. تحقیق بر روی سلول های بنیادی، دانش جدید و در حال پیشرفتی است که به ما امکان می دهد چگونگی تکوین یک مجود زنده از یک سلول منفرد را دریابیم. این دانش جدید، به دانشمندان این امکان را می دهد که «درمان سلول محور» را در درمان بیماری ها برگزینند، که اکنون، به عنوان «پزشکی احیاکننده» شناخته می شود. اما «سلول های بنیادین» چه چیزی هستند و چرا مهم اند؟

سلول های بنیادی دو ویژگی مهم دارند که آنها را از انواع دیگر سلول ها جدا می کنند.

 


دسته بندی : علمی آموزشی

لطفا کلیک کنید

آخرین مطالب
» ( کد نویسی بخش آخرین مطالب مشکل دارد. شما می توانید از بخش موضوعات مطالب یا جستجو، مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید )

لینکستان

حساب سیبای شماره 0107108150006 بانک ملی شعبه مرکزی اهر به نام "بیت الاحزان مکتب الزهراء" جهت جمع آوری کمکهای نقدی محبان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام www.beytalahzan.loxblog.com

تدریس خصوصی علوم تجربی دوره اول متوسطه ./. در صورت درخواست ایمیل بزنید