ابر چیست؟
تدريس خصوصي علوم تجربي دوره اول متوسطه ./. در صورت درخواست ايميل بزنيد
نوشته شده در // 18:19 - پنج شنبه 14 آذر 1392

ابر چیست؟

 ابرها در واقع کمان موی فرشته و کاخ های بستنی در هوا نیستند! ابر توده ای مریی از قطرات آب یا کریستال های یخی یا مخلوطی از هر دو است که در بالای سطح زمین معلق هستند.


  ابرها زمانی ایجاد می شوند که رطوبت هوای گرم بالا می رود. همانطور که به سمت بالاتر صعود می کند و به فضایی می رسد که خنک تر است رطوبت هوای گرم سرد می شود و بخار آب به قطرات کوچک آب و کریستال های یخی متراکم می شوند که بستگی به این دارد که چه مقدار سرد می شود. این قطرات و کریستال ها باهم جمع شوند که به خاطر مفهوم کوهسیون یا پیوستگی است که در مباحث قبلی توضیح داده شده است. نتیجه هم ابر است. بعضی ابرها ضخیم تر نسبت به دیگران هستند چون آنها چگالی بالاتری از قطرات آب دارند.

ابرها قسمتی کلیدی از چرخه آبی (هیدرولوژیک) سیاره ما هستند که آب به طور مداوم بین سطح زمین و اتمسفر حرکت می کند و وضعیت از مایع به بخار تغییر می کند و گاهی اوقات به شکل جامد در می آیند. اگر چنین چرخه ای نبود احتمالا هیچ نوع حیاتی نیز بر روی سیاره ما وجود نداشت.
ابر ها از چه چیزی ساخته شده اند؟

تقسیم بندی ابر ها

در سال ۱۸۰۳، هواشناسی به نام لوک هاوارد ابرها را به چهار دسته بندی مختلف تقسیم کرد که نام های آنها بر اساس کلمات لاتین آنهاست. کومولوس (Cumulus) کلمه ای برای توده است که آن را به صورت ابرهای توده ای و موج دار توصیف می کنند که اغلب اوقات در آسمان دیده می شوند. سیروس (Cirrus) که به معنی مو است که اصطلاحی برای ابرهایی در سطح بالا هستند که به نظر باریک هستند که مانند دسته مویی هستند. ابرهای تخت بدون ویژگی خاص هستند به صورت صفحاتی هستند و استراتوس (Stratus) نامیده می شوند که کلمه ای لاتین برای لایه می باشند. سرانجام ابرهای نیمبوس (nimbus) قرار دارند که در واقع نامی لاتینی برای ابرباران زاست ابرهایی که در سطح پایین قرار دارند و خاکستری هستند. گاهی اوقات ابرها با یکدیگر ترکیب می شوند که به ابرهای موج دار خیلی بلند قبل از از اینکه رعد و برق رخ بدهد تبدیل می شوند و کومولونیمبوس نامیده می شوند.


نظرات شما عزیزان:

.....
ساعت18:52---25 آذر 1392


...
ساعت20:01---18 آذر 1392
سلام آقا تورو خدا امتحانارو کمی آسان بگیرید.آگه با همسن وضع پیش بره باید ترک تحصیل کنیم
پاسخ: علیکم السلام. ای بابا ناسلامتی شما تیزهوشین مثلاً!!!


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






دسته بندی : علمی آموزشی

آخرین مطالب
» ( کد نویسی بخش آخرین مطالب مشکل دارد. شما می توانید از بخش موضوعات مطالب یا جستجو، مطلب مورد نظر خود را پیدا کنید )

لینکستان

حساب سیبای شماره 0107108150006 بانک ملی به نام "بیت الاحزان مکتب الزهراء" جهت جمع آوری کمکهای نقدی محبان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام www.beytalahzan.loxblog.com

تدریس خصوصی علوم تجربی دوره اول متوسطه ./. در صورت درخواست ایمیل بزنید